Er zit een dunne lijn tussen een goed en slecht imago

Waarom kijken we niet gek op als we Chaudfontaine krijgen in een restaurant, terwijl we Spa Rood hebben besteld? En waarom gaan we er vanuit dat een broodrooster van Philips beter is dan een merk uit China? Dit heeft allemaal te maken met het imago van een merk. De plek die je verovert in het hoofd van een doelgroep.

Die doelgroep kan je klant zijn, maar bijvoorbeeld ook je medewerkers. Als je bijvoorbeeld een heel goed imago hebt onder klanten, maar je medewerkers erg ontevreden zijn, is het wachten tot het klantimago ook verandert. Het doel is dus dat alle doelgroepen een positief beeld hebben van jouw merk. Een hele opgave. Maar zeker mogelijk! Het traject start met een onderzoek naar het huidige en gewenste imago. Daarna gaan we over op de imagostrategie, om jouw imago te behouden of verbeteren.

Imagotraject

  • Vrijblijvend oriĆ«nterend gesprek
  • Onderzoek naar jouw merkimago
  • Advies over behoud/verbetering imago
  • Implementatieplan voor duurzaam resultaat
  • Frequente contentcreatie
  • Analyse en bijsturing

Een goed en helder merkimago dat continu geanalyseerd, bewaakt en indien nodig verbeterd wordt.

Vrijblijvend gesprek

+

Imagotraject

  • Vrijblijvend oriĆ«nterend gesprek
  • Onderzoek naar jouw merkimago
  • Advies over behoud/verbetering imago
  • Implementatieplan voor duurzaam resultaat
  • Frequente contentcreatie
  • Analyse en bijsturing

Een goed en helder merkimago dat continu geanalyseerd, bewaakt en indien nodig verbeterd wordt.

Imago onderzoek

Veel bedrijven hebben een ideaal imago voor ogen. Het gewenste imago is vaak in lijn met de kernwaarden, het karakter van het merk en de bedrijfscultuur. Toch merk ik in mijn werkpraktijk vaak dat het gewenste imago van bedrijven niet stroomlijnt met het daadwerkelijke imago. Er blijkt vaak een verschil te zijn tussen hoe directieleden en beleidsmakers willen dat men naar het merk kijkt en de daadwerkelijke beeldvorming. Om dit uit te sluiten of om hierop te anticiperen, is een imago-onderzoek cruciaal. Tijdens dit onderzoek wordt het gewenste imago naast het daadwerkelijke imago gelegd. Op basis van de bevindingen worden conclusies getrokken en wordt, indien nodig, een implementatieplan voor verandering opgesteld. De onderzoeksmethode wordt bepaald op basis van jouw wensen, de grootte van de klantgroepen en medewerkers en de tijdsspanne.

Imagostrategie

Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Het opbouwen en behouden van een goed imago kost daarom tijd en energie. Het is echter wel ontzettend belangrijk om hier in te investeren, want de beeldvorming van klanten speelt een cruciale rol tijdens het beslissingsproces voor een merk.

Nadat het imago onderzoek is afgerond, is het tijd voor de implementatie van de adviezen die uit het onderzoek voortvloeien. Er wordt een imagostrategie geschreven waarin zowel korte, als lange termijn doelen worden meegenomen. Het resultaat is een consistent, duurzaam goed imago onder jouw ideale klantgroep en/of medewerkers. Dit doen we onder andere door de inzet van social media, campagnes, advertenties, storytelling en metingen.